Gratis redigeringsprogram

Just nu använder jag mig av två olika redigeringsprogram när jag klipper poddar. På Sveriges Radio använder jag DIGAS som är deras egna redigeringsprogram (som för övrigt enligt min kollega inte har förändrats över huvud taget sedan 90-talet vilket wouldn’t surprise me at all om det är sant alltså). Tror dock inte att det går att få tag på utanför Radiohuset.

När jag klipper VÄRVET använder jag Pro Tools som jag fick av Kristoffer Triumf i julklapp för ett par år sedan. Det kostar skjortan och är alldeles, alldeles… Underbart. Men med tanke på prislappen så skulle jag inte rekommendera det till en nybörjande poddare.

Det finns dock gratis redigeringsprogram! Det första programmet jag började använda i min klippkarriär var Audacity. Det är ett exemplariskt redigeringsprogram som fungerar hur bra som helst.

Vet att många Mac-användare klipper i Garageband och säger att det funkar fint. Men jag skulle ÄNDÅ vilja slå ett slag för att Audacity kanske är det bästa alternativet ändå. Det är så användarvänligt och går så snabbt att lära sig.

Det är mitt bästa tips på gratis redigeringsprogram till er som är sugna på att börja klippa podd. Try it! Det är skoj!

Audacity_Logo_svg_

20151112

En kommentar

  1. Mattias Skoog · november 12, 2015

    Nja, har själv jobbat på Sveriges Radio (2000-2006) och Digas kom in ungefär i mitten av den perioden (2003 eller -04). Innan dess var det Fast Edit som var det gängse redigeringsprogrammet, i alla fall på de redaktioner jag var på. För oss som var lite mer nördiga än så (Fast Edit var oerhört enkelt och avskalat) var Cool Edit en av favoriterna. Köptes sedan upp och blev Adobe Audition (2003).

    Gilla

Kommentera

