Audible = ”ljudinnehållsföretaget”

Det stora ljudboksföretaget Audible har enligt ”hot pod” stora, stora ambitioner för att rikta in sig mer på kortare ljud.

Dom säger sig gå mer och mer åt att bli ett ”ljudinnehållsföretag” istället för ett ”ljudboksföretag”, vilket jag tycker är väldigt spännande.

Audible har nu lanserat ”kanaler” där dom lägger ut kortare ljud, och teorierna kretsar väl då kring om detta gigant-ljudboksföretag (eller ja, numera då ”ljudinnehållsföretag”) mer kommer att inrikta sig på podcasts? Intressant, säger jag! De har också anställt NPR’s ”vice VD för programmering”, Eric Nuzum, vilket gör misstankarna kring en podcastinriktning ännu starkare.

Lite intressanta citat Eric Nuzum säger till Hot Pod är t.ex…
”Jag är inte på Audible för att bygga podcasts. Jag är på Audible för att starta en revolution. På det sätt som ljud produceras, och på det sätt som ljud publiceras.”

”Frågan vi ställer oss är: ‘vad vill människor lyssna på?’ Det ger oss ett mycket bredare utbud av innehåll än vad man vanligtvis hör i poddar.”

”Något jag alltid säger till podcastproducenter som pitchar till mig, är att om du tänker dig att detta är för ett poddformat så är det här troligtvis inte en tillräckligt stor idé för oss.”

Audible säger dock att det i sommar kommer att bli klarare kring vad de ska göra.

Otroligt spännande – och intressant att se vad det här gör med podcastindustrin också!

Jag undrar om den trenden kommer även till Sverige? Att ljudboksföretag här också kommer att intressera sig mer för poddar? Det kanske skulle skapa än mer högkvalitativa och producerade poddar, eftersom dessa företag redan vet om hur man publicerar ljud på ett bra sätt och är måna om sina produktioner.

c2HzYdZs.png

 

Kommentera

