Midroll satsar på live events

Live-evenemang kring podcasts har varit en enorm vattendelare i Sverige. Varför gör man dom? Vem vill lyssna på det i efterhand, när ljudet är kraftigt nedsatt pga bakgrundsbrus och publik som stör? Finns det en exklusiv känsla av att få lyssna på det i efterhand när man inte kan vara på plats själv? Och hur mycket gör det egentligen för marknadsföringen av podden?

Midroll i USA har nu fått en ny anställd som vill satsa mer och djupare på att göra live events av deras podcasts. Exempelvis ska dom i slutet av Oktober göra ”NowHearThis” i CA (DRÖM det vore att gå på detta!!!).

Deras idé är att släppa upp både deras egna – men också andras – poddar på scen för att spela in poddarna live.

De poddar som inte tillhör Midrolls eget ‘stall’ behöver dock betala en deltagaravgift för att få vara med och synas, och får inte ersättning för att vara där. Men framförallt är det poddarna från Midrolls eget nätverk som ska synas på scen.

PRIMARYVert2C-NowHearThis-Logo-WithTag-BlackWhite.png

Liveevents, festivaler och podcastgalor är inte helt obekant på den svenska marknaden. Kulturhuset har gjort mängder med livepoddar och mindre aktörer gör likadant nu. Exempelvis har nya Haymarket börjat med att varje söndag visa en livepodd efter brunchen. (Detta ska jag gå på någon gång under hösten. Återkommer om detta.)

img_1503.jpg

Scalateatern gör nu i mitten av oktober deras första podcastgala (som jag för övrigt har fått inbjudan till – lovar att återkomma till detta också).

DellaGrande480720-01-01-720x480.png

Det finns utöver detta flera podcastpriser där man själv får nominera de poddar man har.

Anyway.

Midrolls anledning till att skapa ett sådant här event är för att skapa en network effect. Festivalen är i första hand inte tänkt för att tjäna cash eller vara skyltfönster för sponsorer, utan kanske snarare för att skapa extramaterial för deras premiumtjänst, Howl. Det här är intressant. I Sverige tänker man inte på det här sättet alls, eftersom man är så orolig för att ljudet är ordentligt nedsatt när en podd är inspelad live.

Men har det verkligen gjorts undersökningar på hur mycket on demand publiken egentligen bryr sig om detta?

Och för de podcastföretag som redan har skapat premiumtjänster (Acast, exempelvis) – varför har dom inte kommit igång med detta än?

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s