Stockholm

I och med fredagens terrorattack i Stockholm har jag inte hunnit uppdatera här någonting. Jag har fortfarande svårt att fatta att det är på riktigt. Att det har hänt. I Sverige. I Stockholm.

Jag har svårt för att koncentrera mig när jag inte har familjen runt mig. Och min pojkvän, som har andra pigment i huden än vad jag har, går in på facebook och läser digitala rasistiska kommentarer och han kan liksom inte sluta. Det har kommit in så mycket kommentarer efter terrordådet. Och när jag inför honom uttrycker min oro över HANS oro så ser han upp från mobilen, flinar mot mig och säger:
”Jag är en kackerlacka. Jag har överlevt översvämningar, sjukdomar, upplopp & kravaller, tsunamis och jordbävningar. Jag klarar mig.”

Och trots att han bara menar att trösta så blir jag nästan ännu mer ledsen över det. För det är inte så man ska känna i Stockholm, i Sverige. Det här ska vara en fristad, ett land där inget ont ska hända. Och en stad som man ska känna trygghet och kärlek i. En stad man ska leva i. Och inte en stad man ska tvingas tänka på hur man ska överleva i.

Att fortsätta som vanligt är ett måste för att inte terroristerna ska få vinna. Därför tänker jag göra just det. Och även tipsa om en podd. P3 Dokumentär har gjort en dokumentär om Attacken i Stockholm. Snabbt jobbat, och svårt att tillverka en dokumentär (som ju på många sätt och vis kan bli svårt i sammanhanget) på så kort tid.

Men det är ju så att människor i svåra tider söker information på alla sätt och vis. Och det känns viktigt att få höra på vad som egentligen hände. För mig är det fortfarande svårt att lyssna på det här. Jag har lyssnat och tycker att det är en fantastiskt stark dokumentär, men ångesten formligen knyter sig i magen på mig när jag hör dokumentären. För er som vill och kan, rekommenderar jag verkligen att lyssna.

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/886449?programid=2519

sr-p3-dokumentar-standard.jpg

Kommentera

