Finlands poddmarknad

Det finns ingen riktig statistik för Finnlands poddmarknad generellt sett som jag fått tag i. Men efter lite snack med poddvettiga personer som bor där så förstår jag det som att marknaden där fortfarande är väldigt, väldigt liten. ”Ett tiotusental personer lyssnar per vecka skulle jag gissa.” sa en kompis till mig som jobbar med poddar och är uppvuxen och boende där.

Och det är, som jag förstår det, poddar på alla slags språk. Svenska och amerikanska poddar är väldigt, väldigt populära där (relativt sett, då). Men finsktalande poddar är fortfarande mycket små i lyssning.

Produktionsbolagen och distributörer har också svårt att nå ut.

Public Service radio kallar deras radioprogram on demand för poddar, vilket gör att övriga radioföretag som gör poddexklusivt material kallar sina program ”on demand exclusive”. Well. Det finns en hel del förvirring kring vad man ska kalla det.

MEN!

Det finns några roliga grejer därifrån också. Acast börjar bredda sig och tagit samarbete med ett företag som heter Wecast. Det ska bli kul att se vad dom hittar på tillsammans.
https://www.wecast.fi/wecast-1

Och så har en finsk sida som heter ”poddtoppen” en fenomenal bevakning på nyheter kring svenska podcasts. Det är fantastiskt. FÖLJ, vetja. Det gör jag.
http://poddtoppen.fi/

Uppdateringar kring vad som händer med poddmarknaden i Europa och kanske framförallt Norden kommer att komma. Jag följer det med stor nyfikenhet.

Kommentera

