Ännu mer om Apples statistik

Förutom att det kommer nya podcasts så är det ganska dött på nyhetssidan av poddvärlden just nu. Varför då? Jo, för att ALLA pratar om Apples nya statistik. Fortfarande. Och jag är självfallet också en del av detta, och är helt inne i det universumet. När jag häromdagen läste gamla artiklar från nyhetsbrevet Hot Pod (Nick Quah som styr, denna fantastiska poddperson) så insåg jag att jag behöver skriva av mig ännu mer kring detta ämne.

Lite updates då.

Nya updaten kring analys + statistik från Apple är schemalagt att komma tillsammans med IOS11, denna höst (detta är också verifierat från Apple själva).

Statistiken kommer att komma från Apple Podcast App, som för de flesta podcasts utgör 60-80 % av lyssningen.

Varför är då detta så speciellt? Jo. Tidigare var podcastlyssning baserat på nedladdningar, vilket varit kritiserat från alla håll och kanter. Räckvidden/reachen syns inte och det har varit problematiskt.

Mätning av statistik för podcasts har länge, LÄNGE, setts som ett av de största problemen. Och nu ska det alltså börja lösas. Vad innebär det för podcastuniverset? Hur kommer det att påverka poddmarknaden? Vem vinner och vem förlorar?

Man tror att Apple’s ”in-episode analytics” är ett första stort steg in i att kunna öppna riktiga konversationer mellan annonsörer och podcastaktörer.

De som förlorar är väl framförallt de som har överdrivit sina lyssnarsiffror under flera års tid nu. Har man gjort det kommer det att via den här nya mätningen att få sina siffror sänkta rätt radikalt. Det kommer då att bli svårare med trovärdighet och därmed att behålla en bra relation till kund/potentiella annonsörer.

Personlig iakttagelse kring detta är även att det känns som att mindre aktörer (som inte kommer kunna få prova statistikverktyget förrän det fungerar prick som det ska – alltså under våren 2018 typ) kommer att under en kort men ändå viktig period, ha rejält svårt med att förklara de siffror de har tillgång till. ”Vi har 750.000 lyssnare i veckan”, ”jaha, men vi ser att ni har 150.000 lyssnare i månaden” t.ex.

Företag som kan få det svårt till en början är de som satsar stenhårt på ljudannonsering och då framförallt dynamisk sådan. Det finns vissa företag (inga namn nämnda, inga namn glömda) som har några sekunders reklam i början och några sekunders reklam i slutet av sina avsnitt. Får man då se in-episode-analytics så kan det mycket väl hända att poddlyssnarens beteende är att direkt hoppa över de första 15 sekunderna för att man vet om att reklamen finns där. Det kommer möjligtvis att skapa svårigheter för de vars teknik inte går att möjliggöra en förändring på relativt kort tid.

Och sist men inte minst, finns det en sista stor fråga. Hur kommer den här nya statistiken att påverka lyssnarna?

Jag gissar:
1, Det kommer nog inte bli så mycket mer experimenterande med poddmediet, kanske. De som har färre lyssnare kommer att söka sig till större företag som inte vågar chansa, utan satsar på podcasts som verkligen funkar kommersiellt.
2, Reklam och annonser kommer vi att få höra på ett nytt sätt. Dynamisk spons kommer att fortsätta, men inte som vi hör det idag.

Angående dynamiska annonser dock, så får vi komma ihåg att inte helt och hållet förlita sig på Apples statistik. Apple har ungefär 60 – 80 % av lyssnarna på poddmarknaden. Det är mycket. Men för många appar/distributörer har man inte samma möjligheter att spola fram och tillbaka på det sättet som Apples appar är utvecklade. Skulle man se samma in-episode-statistik på de apparna så är det långtifrån säkert att lyssnarna faktiskt ens bryr sig om att hoppa över reklamen.

Men förutom alla domedagsbesked och tidiga babysjukdomar: det kommer NATURLIGTVIS att bli en otroligt bra explosion för poddmediet ändå, för att inte säga långsiktigt! Ser VERKLIGEN fram emot denna statistikkoll.

Den här utvecklingen är en otrolig fördel för podcastcommunityt som helhet och det är väldigt bra ATT det utvecklas och att Apple hör att vi vill ha mer statistik.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s