Framtidsutsikter

En podcastapp som heter Pocket Casts som är en iOS, Android och desktop-poddapp, har blivit uppköpt av en grupp av stora podd- och radioföretag, närmare bestämt: WNYC, NPR, WBEZ och This American Life. Det här är spännande på en mängd olika sätt. Bland annat har denna grupp av radioföretag 12 av de 20 största poddarna i USA (http://analytics.podtrac.com/industry-rankings). Totalt har dom 170 miljoner nedladdningar per månad på sina poddar. Vad det betyder att dom köpt upp en egen app? So far; ingenting mer än att dom vill göra sökbarheten kring poddar enklare – enligt dom själva. Hmmm.

Jag är försiktigt cynisk här. En långsiktig strategi SKULLE mycket väl kunna innebära att marknaden förändras till en slags premiumvariant där olika tjänster levererar program från olika plattformar (tänk Netflix, Viaplay, HBO, etc).

Med detta sagt: jag kan naturligtvis vara långsökt här. Men! I senaste Hot Pod (som är något slags gud för oss poddintresserade) skrev Nick Quah såhär:
Much remains unclear, with the most pressing question being: what, exactly, is the long-term strategic vision here? /…/ The open publishing nature of podcasting is working on a definitive countdown clock, that we’re collectively drifting towards a closed platform-oriented podcast environment.

Och dessa funderingar har funnits ett bra tag nu – jag skulle gissa långt innan dessa radio- och poddgiganter köpte upp Pocket Casts. Medier tenderar att gå samma banor framåt och det är bara att titta på hur det ser ut med TV-streamingen. Det finns streamingtjänster så som Netflix, Viaplay, HBO, mfl. Men starka brands så som Disney och Marvel går ur Netflix för att starta egna tjänster.

Kan det hända med poddmediet också?

Ja, det låter väl som en helt rimlig förlängning – alltså, om fler leverantörer börjar skapa bättre poddappar; vad tjänar då iTunes på att ge ut poddar ”gratis”? Och om Spotify med deras poddsatsning plötsligt börjar få bättre siffror, då känns det som att Apple kanske kommer att bli ännu mer avundsjuka kring att dom inte alls har lika bra siffror på deras Apple Music-tjänst. Om Spotify dessutom skapar en premiumtjänst till att lyssna på poddar utan reklam, då kanske det blir oundvikligt att poddkonsumtionen blir mer ”closed down”?

Även om det såklart är positivt på en mängd sätt för olika networks så kommer det ju också i sin helhet innebära att poddmediet inte blir lika ”demokratiskt” som det är idag. Gratis streaming kommer att bli mer sällsynt än tvärtom – alltså, så som det ser ut idag.

Men med ALLT detta sagt så säger NPR chief digital officer Thomas Hjelm i en intervju:
/…/ We want to help make podcast discovery a better experience for listeners and its delivery and distribution more valuable to podcast creators. With this partnership, we have the right combination of talents and assets to make the most of that opportunity. /…/ We’re not building a public-radio-centric podcast platform. We’re keeping Pocket Casts open and independent to create opportunities for producers – from within public radio and well beyond – to reach new audiences.

Samtidigt säger han detta senare i intervjun:
/…/ Pocket Casts will be eager to explore opportunities for membership and other revenue streams for all podcast creators. We’ll have more to say about the revenue model in the coming months.

NÅJA. Den som lever får se och yadayada. Det är dock lite skoj att titta in i spåkulan då och då.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s