Nu händer det! Google!

Det rapporteras väääldigt mycket om Google och deras nya podcaststrategi nu. Google Search kommer att förändras och göra ljudet till ”a first class citizen”, precis som text, bild och video redan är i Googles sökningar.

Hold your horses, för här kommer en riktigt köttig sammanfattning!

(OBS: Det verkar som att det här i första hand kommer att rullas ut i Nordamerika.)

Googles målbild med sin nya strategi är att fördubbla lyssningen på podcasts worldwide. Fantastiskt!

Förändringarna i Google Search kommer bland annat att innebära…

  • Om man söker efter ett ämne som en podcast har tagit upp, så kommer podcasten också att dyka upp i sökningen efter ämnet. Det är ju suveränt bra för sökbarheten. EXEMPELVIS: Om man söker på Leif GW, så kommer det säkerligen upp någon wikipediasida som berättar om vem han är, eller skrivna intervjuer eller något videoklipp. Men nu kommer det alltså att förekomma podcasts där han har varit med eller där han är omtalad.
  • Apropå sökbarheten, hoppas ju naturligtvis Google också på att man ska skapa kortare poddformat på bara några få minuter, för att dom nya potentiella lyssnarna ska få låga trösklar till att lyssna istället för läsa artiklar/titta på videos. Det blir ju svårt att veta hur det här kommer att konsumeras eftersom man spontant känner att en googling via desktop eller tom mobil kräver enkla, korta svar. Däremot kan det ju bli riktigt intressant när det blir vanligare med röststyrda assistenter?
  • Det kommer också att komma en donations-knapp! Vilket ju är toppen för frilansare/mindre podcasts som använder crowdfunding-tjänster för att få in pengar på deras poddar och som inte har något network i ryggen.
  • Lyssnare kommer också att kunna lyssna sömlöst på poddar via andra Google Devices tack vare Google Assistant. Man börjar lyssna på en enhet, och fortsätter på en annan enhet och hamnar då exakt på den minut man var i podden.
  • Olika rekommendationsmöjligheter kommer att finnas också, vilket innebär en OTROLIG möjlighet för en lösning angående sökbarheten av podcasts. Google förklarar själva att det kommer funka typ som youtube eller netflix. ”Gillade du det här? Då kanske du gillar det här!” Smart och enkelt.

Detta kommer ju definitivt att skapa fler klick till podcasts, förhoppningsvis även av personer som lyssnar på poddar för första gången. Men det kan också leda till att sökbarheten (som sedan poddens start har varit ett problem) blir löst! I det att man via Google Search kan hitta till nya poddar och guldkorn som inte finns på topplistorna idag.

Det här är ju något helt nytt, vilket är superspännande.

Aktörer som rapporterat om det här är tex:
The Verge (https://www.theverge.com/2018/4/23/17270112/google-assistant-podcast-handoff-smartphone-home-start-resume-transfer)

RAIN (http://rainnews.com/google-lays-out-basics-of-long-awaited-podcast-strategy-seeks-to-double-existing-audience/)

9to5 (https://9to5google.com/2018/04/23/google-assistant-podcast-resume-devices-strategy/)

Engadget (https://www.engadget.com/2018/04/24/google-android-podcast-search-assistant/)

Men framförallt har Pacific Content skrivit fem delar om Googles nya podcaststrategi som ni kan hitta HÄR:
1, https://blog.pacific-content.com/exclusive-inside-the-new-google-podcasts-strategy-that-could-double-audiences-worldwide-b556cdc26e43

2, https://blog.pacific-content.com/googles-plan-to-make-audio-a-first-class-citizen-82502ea38889

3, https://blog.pacific-content.com/googles-new-way-to-find-your-next-favorite-podcast-452c993710bd

4, https://blog.pacific-content.com/googles-plan-to-deliver-the-right-audio-at-the-right-time-d1be0968fbfa

5, https://blog.pacific-content.com/instant-translation-lookahead-scrubbing-and-more-the-future-of-google-podcasts-71ede58b870c

Det tåls att vänta på att se vad det här egentligen blir för något. Tanken är väl att kunna integrera podcasts i vardagen digitalt ännu bättre än Apples integrerade app. Men frågan är om dom som inte än idag konsumerar poddar eller är intresserade av poddmediet, anser att det här verkligen är en lägre tröskel för att börja lyssna…? Den som lever får se.

Det blir ju också en lyssnarupplevelse som skapar ett helt nytt ekosystem – som möjligen i förlängningen ändå kommer att kräva en app, vilket artiklarna ovan också viskar lite om. Men Google har själva inte sagt något om det, som jag förstår det.

Kanske kan det här också formulera varför så många amerikanska podcasts börjat med att transkribera deras poddar? För att få ännu bättre sökbarhet i Google Search? Inte omöjligt!

Många, många tankar kring detta. SPÄNNANDE.

Fortsättning följer…

2gioogle.png

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s