Amy Schumer och Spotify

Amerikanska komikern Amy Schumer har blivit signad av Spotify för 1 miljon dollar för att producera en podcast. Det här är den första riktigt STORA podd-dealen.

För dom pengarna GISSAR jag att den kommer att hamna exklusivt på Spotify och att deras tanke bakom är att få ännu mer poddlyssnare till deras plattform istället för tex Apple.

För att vinna på den här dealen har Discoverpods (länk nedan) räknat ut att det krävs ca 6,250 nya premiumprenumeranter på Spotify.

Den här dealen är spännande på en mängd olika sätt. I Sverige ÄR vi ju väldigt unika med våra profil/influencer/kändis-samarbeten vilket ju antagligen beror på ovan orsak. Dvs att det skulle kosta för mycket för en amerikansk marknad att ha den möjligheten. Vi i Sverige var så tidiga med podd mellan två kändisar som sitter och snackar att det utgjorde en bra marknadsföringsdeal och intäktsdeal för att det skulle vara attraktivt för de profiler som ville testa mediet. Så har det inte varit på andra marknader tidigare. Skäringer & Mannheimer, Wahlgren & Wistam, Alex & Sigge, Filip & Fredrik. Hade Tom Hanks & Jennifer Aniston gjort en podd ihop och snackat om deras liv hade den blivit GIGANTISK. Men det görs inga sådana profilpoddar på andra marknader – antagligen för att det då skulle kosta för mycket.

Redan podcastfrälsta (igen; källa är discoverpods) menar på att Amy Schumer inte är en poddare, utan komiker. Så ÄR det ju. Och hur många nya lyssnare kommer man då egentligen kunna skapa? Well, jag tänker att industrin kanske blir mer tillgänglig för allmänheten på så sätt? Att Amy Schumers fans, som kanske aldrig ens hört talas om vad ’podcast’ är för något, börjar lyssna nu? Den som lever får se.

Amy Schumer och Spotify är ju en spännande bit på vägen i det. Att amerikanska marknaden också börjar med profilpoddar.

En annan intressant sak att ta med sig från detta (också cred till Discoverpods, länk nedan) är att Apple hade 96,5 % av marknaden 2007 och tio år senare, 2017, var den siffran nere på 55,5 %. Aj. Med nya plattformars framfart, så som Google (nya search-strategin), Spotify (profil-dealar och exklusiv lyssning på endast deras plattform), etc, kommer Apples siffror säkerligen att sjunka ännu lägre.

Läs mer HÄR:
https://discoverpods.com/spotify-amy-schumer-podcast-deal/

Eller HÄR:
https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-05-24/amy-schumer-takes-her-raunchy-humor-to-spotify-in-podcast-deal

breakthrough-amy-schumer.jpg

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s