Mediepodden – det stora Podcastavsnittet

Mediepodden har gjort ett avsnitt om PoddSverige 2019 som kom för några veckor sedan. Att vi har Emanuel och Olle som gör detta är SÅ LYRRIGT.

Anyway. Här kommer mina bästa bites från avsnittet:

  • Svenska poddarna i år omsätter ca 190 miljoner kronor.
  • Annonsörer betalar x kronor för att annonsera på svenska poddar.
  • Om man väger ihop den datan som finns och som Olle & Emanuel har kikat på, så är det i snitt ca 27 öre man behöver betala för att nå en poddlyssnare år 2019 (beroende på vad man köper – uppläst meddelande, preroll, etc).
  • Dom stora poddarna och Acast ligger i samma härad.
  • Upplästa budskap är betydligt dyrare än prerolls tex.
  • Man ser podd som en massmediekanal i mixen, man tittar fortfarande på räckvidd och inte på nisch som köpare.
  • Sveriges Radios andel av poddSverige fortsätter minska.
  • Sportpoddar ökar snabbt.

Och sedan pratar dom om den senaste debatten – medieetik och ansvarigt utgivarskap inom podcasts.

Kan rekommendera denna lyssning till alla som gillar att grotta ned sig i poddar. Ni hittar avsnittet HÄR:
https://mediepodden.se/sasong-6/avsnitt-101-poddsverige-omsatter-190-miljoner-kronor-den-stora-genomgangen-av-svenska-poddar/

mediepodden.png

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s